3 Facebook annoncering strategier til at ramme plet i din målgruppe.

LinkedIn 3 Facebook annoncering strategier, brugerdefineret målgrupper, ram plet med din facebook annoncering

3 Facebook annoncering strategier til at ramme plet i din målgruppe.

Facebook annoncering er et af de mest effektive værktøjer, når det kommer til at nå din målgruppe. I lang tid har vi hørt, at vi kan annoncere for ganske få kroner, og faktisk få noget ud af det. Det er rigtigt nok, men det er altså blevet en lille smule dyrere over de sidste par år. Til gengæld kan vi nu ramme så præcist, at det næsten er skammeligt at lade være.

Derfor skal du bare lige lære at gøre det rigtigt.

Her kommer 3 måder du kan ramme din målgruppe som virksomhed der annoncerer på Facebook.  Altså 3 strategier der kan hjælpe dig med at optimere din Facebook annoncering, så du ikke spilder penge på din Facebook annoncering.

Det er egentligt også en tjekliste til dig, der gerne vil se lidt nærmere på hvorfor din Facebook annoncering ikke giver de ønskede resultater. Dog skal du lige holde in mente at du naturligvis skal have realistiske mål med din Facebook annoncering, men det er en anden snak.

Vi starter med at lave en stærk reklame strategi for din virksomhed, hvor du har målrettet direkte mod din målgruppe.

Sådan målretter du din Facebook annoncering med en brugerdefineret målgruppe:

I Annonce Administrator eller Business Manager vælger du Værktøjer>  Aktiver> Målgrupper>Opret målgruppe>Brugerdefineret målgruppe

Facebook annoncering, facebook annoncerings strategi, online medier annoncering

Så er det tid til at inddele i 3 kategorier: Nyhedsbrev, Websitetrafik/Remarketing og Interaktion på Facebook(appaktivitet udelades for det kræver din virksomhed har en app installeret)

Målret mod personer der kender dig gennem dit nyhedsbrev:

Vi kender dig, så køber vi af dig frem for en vi ikke kender.

Er du en virksomhed, så ved du godt, at folk køber af dem de har tillid til.

Det er næsten den hurtigste gruppe at målrette din annonce imod. Der skal ikke særligt meget til at overbevise denne gruppe, fordi de allerede kender dig.

Nyhedsbrevslisten:

Du har over noget tid opbygget en mail liste af potentielle kunder ved at lokke med eksempelvis en e-bog eller et webinar. Den liste kan du ganske simpelt importere som en målgruppe og derved ramme dem med direkte marketing. Ganske simpelt laver du nu en annonce baseret på en målgruppe af personer der allerede kender dig.

Men hvordan gør du?

I Annonce Administrator eller Business Manager vælger du Værktøjer> Aktiver> Målgrupper >Opret målgruppe >Brugerdefineret målgruppe> Kundefil >vælg en fil(hvis du selv har eksporteret din mailliste) eller importer fra din nyhedsbrev udbyder(på billedet Mailchimp)

facebook annoncering nyhesbrevsliste, Facebook annoncering strategi, imorter mailchimp i facebook

Denne liste finsorterer Facebook og alt efter hvilken størrelse din nyhedsbrevsliste er kan du få en ganske pæn størrelse målgruppe(dog er det ikke alle der bruger den samme mail til at logge på Facebook og få nyhedsbreve med, derfor reduceres listen).

Når listen er importeret kan du enten vælge at bruge gruppen som den er og lave en Facebook annonce eller du kan vælge at udvide din målgruppe baseret på den data Facebook kan trække ud af din eksisterende målgruppe.

Website trafik: Retargeting:

Der tales rigtig meget om retargeting/remarketing for tiden, fordi det er ved at blive et utroligt effektivt værktøj. Det er måske også lidt en gråzone, fordi blandt andet store tøjkoncerner har brugt det heftigt, og du bliver derfor forfulgt i længere tid af sko og tøj, som du ikke var har købt.

Retargeting kræver at du har installeret en Facebook pixel (det kræver en lille kodning eller et plugin) på din hjemmeside. Den pixel gør at du tillader Facebook at spore hvert besøg på din webside. Facebook kan derved bruge dataen til at vise dine annoncer for personer der har besøgt din hjemmeside. Alt efter hvor rutineret du er kan du sætte pixels efter helt præcist hvilke sider personer har interageret med på din hjemmeside(skrevet sig op til nyhedsbrev, eller gennemført en ordre, eller læst om Facebook annoncering)

Det er jo ret smart ikke?

Personen har jo allerede fundet din hjemmeside, og er på et eller andet punkt bevidst om du eksisterer, så er det jo bare om at poppe op i bevidstheden igen, og personen vender forhåbentligt tilbage til din hjemmeside. Det særlige er at du kan målrette imod personer der har/ikke har været på din side indenfor eks. de sidste 30 dage, og når du bliver skarp kan du lave brugerdefineret indstillinger helt ned i detaljerne

Hvordan laver man remarketing:

I Annonce Administrator eller Business Manager vælger du Værktøjer> Målgrupper> Opret Målgruppe> Brugerdefineret målgruppe> Website Trafik> vælge hvilken type webtrafik.

Facebook annonce website remarketing, strategi facebook annoncer, brugerdefinerede målgrupper

Opret brugerdefinerede målgruppe baseret på Facebook interaktion:

Fordelen ved at målrette imod personer der allerede har set noget fra dig såsom din Facebook side er vist ikke til at tage fejl af. Du målretter simpelthen mod personer der eksempelvis har set din video, smart Facebook annoncering strategi ikke?

Dog er det baseret på at du har vist noget tidligere eksempelvis en video der er blevet set, eller have haft en lead annonce for at kunne vælge dette format(altså en annonce hvor der er blevet eksempelvis udfyldt en e-mail af modtageren)

Hvordan det gøres:

I Annonce Administrator eller Business Manager vælger du Værktøjer> Målgrupper> Opret Målgruppe> Brugerdefineret målgruppe> Interaktion på Facebook> Video/Lead/Canvas

Facebook annoncering facebook interaktion, sociale medier annoncering,

Hvis du nu har været en af de dygtige online marketers, der sværger til video, så er de forhåbentligt også blevet set. Den gruppe, som ikke nødvendigvis er dine følgere, kan du ramme ved at målrette gennem video. Smart.

Bonus:

Vil du have det helt simpelt?

Så brug de følgere du har.

Du kan selvfølgelig også lave en målgruppe der er baseret på dine eksisterende følgere på Facebook, når du opretter annoncen. Under forbindelser kan du vælge Forbindelsestypen> Facebook side> Personer, der synes godt om din side.

Facebook annoncering, simple facebook annoncering

Her kan du naturligvis også skåne de personer der allerede synes godt om din side ved at udelukke dem fra annoncen. Ydermere kan du udnytte folk der har synes om din side til at ramme deres venner, for de vil højst sandsynlig også kunne have gavn af dit produkt/ydelse.

Der er så utrolig mange muligheder for at målrette din annonce mod den helt rigtige målgruppe, så din Facebook annoncering bliver langt mere effektiv.[/vc_column_text]

Vil du have hjælp til dine Facebook annoncer?

Skriv til hello@kvadrant.dk eller kontakt Kvadrant 

[/vc_column][/vc_row]