Fredagsfinal #3

fredagsfinale, socaile medier, virksomheder på sociale medier, kvadrant,

Fredagsfinal #3

Fredagsfinale # 3 sociale medier:
Hvis du venter, til du er klar, kommer du aldrig igang!

 

Det lyder måske lidt voldsomt, men jeg føler faktisk, at det er sandt!

 

Sociale medier kan være svære at kaste sig ud i. Lige som iværksætteri.

Min egen generation er født før Facebook, og sociale medier. vi har måtte tillære os at agere på sociale medier, og være virksomhedens stemme. Men vi har også måtte lære undervejs.

Mange danskere er, med rette, en anelse bange for, at være autentiske på sociale medier.

Jeg kender en del der, inden instagram fotoet tages, bruger megen tid på, at ligge tæppet helt rigtigt på sofaen, arrangere blomsterne på bordet efter farve, og hundse hunden væk(nå nej det giver jo pluspoint på sociale medier). Man pudser facaden, så det kun er den pæne version omverden ser.

Nu skal jeg jo ikke lyde hellig, for naturligvis skal man lave spiselige billeder. Særligt hvis det er det man vil  være kendt for. Det jeg prøver at sige er, at billeder og sociale medier skal være autentiske for, at appellere til mange målgrupper. Eller i alt fald have en gennemført stil.[/vc_column_text]

Jeg har også været der.

Det er så forbasket skræmmende, at offentliggøre sig selv derude på sociale medier. Mine billeder er også langt fra perfektion, faktisk ønsker jeg tit, at de er bedre end de er. Men det jeg kan se er: de rammer målgruppen, og de giver genlyd. Det er jo sådan set bare det, jeg er ude efter.

Når man først går i gang, er det faktisk ikke så slemt! Spring ud i det, og jeg kan næsten love dig, at der kan næsten kun ske en masse spændende… Særligt når du begynder at få respons tilbage.

Hvad er din undskyldning? Hvad er din virksomheds undskyldning?

Jeg har hørt mange forskellige undskyldninger, i min egenskab som community manamger, for ikke at gå i gang med sociale medier.

Kan du genkende nogen af disse?

  • Hvad hvis jeg siger noget, der får mig til at fremstå dum?
  • Hvad nu hvis der er stavefejl i opslaget?
  • Hvad nu hvis det på en eller anden vis faktisk gør skade på mit brand?
  • Hvad hvis folk kommer til at sige negative ting om mig?

Der er bare lige det ved de undskyldninger er, at det sker jo alligevel! Det sker bare ude i den virkelige verden, altså offline.

Du ved det!
Jeg ved det!

Her kommer der så lige et guldkorn:

GLEM DET!

  • Du kommer til at lave fejl.
  • Du kommer til at lave stavefejl, og grammatiske fejl.
  • Der kommer til at være grimme billeder, med dårligt lys, og ROD!

Jeg gjorde det så sent som igår, se her:
sociale medier, kvadrant, virksomhed på sociale medier,

Sidst jeg tjekkede skulle man ikke have redigering linjen med på sit foto! Tip til dig her er, som du kan se, bruger jeg VSCO app til at redigere mine billeder med. Supergodt!

Men det er det vi vil se. Det er det der skaber mennesket bag virksomheden. Det er autenciteten bag virksomheden.

Helt ærligt sagt:

Hvis der er nogen derude, der har behov for at rakke dig ned for et fjollet billede eller stavefejl, og ikke støtter dig og din virksomhed, så har de jo slet ikke lyst til at være en del af din rejse! Det er jo så simpelt som at stoppe med at følge dig.

Hvilken effekt har det til gengæld hvis:

  • Du ikke laver det til hverdag, du drømmer om?
  • Du prøver ikke at udleve din drøm om iværksætteri?
  • Din virksomhed er ikke tilstede online, eller endnu bedre, har en inaktiv profil på sociale medier?

Du skal selvfølgelig ikke skynde dig ind på sociale medier, uden at tænke over hvilken vej du skal gå. Jeg er jo også den store foretaler for planlægning! Meget gerne den slags langsigtet planlægning, der gør at det bliver meget mere overskueligt for dig i din virksomhed.

Ja! Der er konsekvenser ved, at du og din virksomhed er på sociale medier, men ved du hvad?

Det er højst sandsynligt nye kunder!

Gider du ikke godt det?

Det er det, der gør sociale medier profitable for virksomheder! Det er nemlig en mulighed for, at sige “Hej det er mig/vores virksomhed”, “Det her er hvad vi laver”, “det her er Louise der pakker din ordre” o.s.v. til din målgruppe. De får indblik i at der er personer bag brandet, der er ligesom dem selv. De får lov at følge produktet, det får værdi, og det skaber loyalitet med den rette målgruppe, nemlig kommende købere.

Når du gør det, vil de rigtige mennesker komme til dig.

Disse mennesker er dine følgere, ambassadører, spørgepanel og kunder.

Vi vil nemlig gerne købe af folk vi kender, og folk vi har fået anbefalet.

Så er det naturligvis blot at gå igang ikke?
Jeg anbefaler dog lige at analysere lidt på, hvad din målgruppe kan lide, for det er virkelig fjollet at sende en masse billeder af katte fra din virksomhedsside, hvis din målgruppe ikke kan lide katte.

“Jo mere du sender ud i den digitale verden, jo mere lærer du om din målgruppe!”

Hvis du synes det kan være lidt svært, at finde de rette budskaber, at sende ud i den digitale verden for din virksomhed, kan du få hjælp hos Kvadrant. Vi har både store og små løsninger.

Du kan få råd og vejledning, så du kan fortsætte på egen hånd, men jeg kan også lave opgaver for dig – både på kort eller langt sigt.

Og det absolut vigtigste: din virksomhed, dit brand, vil være ude i den digitale sociale medier verden for at tiltrække flere kunder.

Du kan finde Kvadrants Facebook lige her
Er du mere en visuel person kan du da lige hoppe over på Instagram.

[/vc_column][/vc_row]