Kanalvalg

Kanalvalg:

Hvilke sociale medier skal virksomheden satse på i Danmark

 

Hvilke sociale medier skal virksomheder bruge:
Ifølge Danmarks Statistik er 2.800.000 danskere tilknyttet mindst ét socialt netværk i Februar 2015.

Et kig dybere i dette tal viser at disse brugere er:

 

    • Kvinder er 69% af brugerne af sociale medier
    • Mænd er 64% af brugerne af sociale medier

 

Derfor er det forståeligt, at virksomheder også skal være tilstede på de sociale medier. Dog er det vigtigt, at have for øje, hvilke medier der passer jeres virksomhed.

Ydermere er det også vigtigt, at have for øje at brugen af sociale medier ændrer sig stødt. Hvor én generationer i dag bruger Google som søgemaskine er der et voksende antal søgninger blandt yngre mennekser, som kunne have foregået på Google, der bliver søgt på Facebook eller YouTube.

Her nedenunder er en kort forklaring af udvalgte relevante sociale medier i Danmark. Helt generelt kan det stadig konkluderes at Facebook er det til dato det stærkeste sociale medie i Danmark.

128-facebook Facebook

Facebook: 3.500.000 månedlige brugere

Som et kanalvalg skal virksomheder vælge Facebook på grund af størrelsen, men også på grund af den information man kan få tilbage igen. Man kan som virksomhed have en virksomhedsside, hvor man kan kommunikere med følgere. Målet er som regel at skabe ambassadører, og ikke udelukkende likes, der deler virksomhedens budskab og øge brandawareness. Man kan med det rette budskab fremstå som en mere menneskelig virksomhed. Desuden kan man annoncere til specifikke målgrupper og booste opslag fra tidslinjen for ganske få midler.

Mediet bruges til at dele status opdateringer i form af tekst, video og billeder med følgere. Facebook er et meget socialt medie, hvor delingerne har været et billede af privatlivet og man kan bruge humor i stor stil. Målet med Facebook er som sådan ikke at få likes men at skabe positiv kommunikation omkring brandet – dette kan med fordel gøres ved at vise menneskelighed og humor. Virksomheder kan reklamere til præcis deres målgruppe for ganske få midler og indsigt giver et godt indblik i dennes interesser. Desuden er der et voksende mængde netværksgrupper, hvor emner debatteres eks.: jobgrupper hvor arbejdsgivere og –søgende mødes.

Man skal være 13 år for at oprette en konto på Facebook og et yderligere dyk ned i fakta viser at inddeling mænd har 1.700.000 og kvinder 1.800.000 konti

128-linkedin LinkedIn

LinkedIn: 1.800.000 profiler (1,1 =23% af den danske befolkning)

Virksomheder skal vælge LinkedIn som et kanalvalg hvis der ønskes en en professionel profil, hvor de kan berette om hvad der sker i virksomheden lige nu. Det skal ikke kun deles emner om virksomheden men gerne emner der berør virksomheden. Alle virksomhedens ansatte bliver virksomhedens ambassadører og kan hjælpe med virksomhedens branding.

Der kan annonceres igennem LinkedIn og der er også et rekrutteringsmodul tilknyttet.

LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt netværk. Mediet er stedet hvor man har sit online CV og en del rekruttering foregår via mediet. Der er øget fokus på debatter via pulse(personligt blogindlæg) fra aktive personer og ansatte i virksomheden kan være ambassadører for virksomheden. Virksomheder bruger LinkedIn til at vise deres professionel profil.

Der er en svag overvægt på mediet af mænd med ca. 935.000 profiler og kvinder 775.000 profiler.

128-instagram Instagram

 Instagram har  1.200.000 danske brugere

Instagram er et visuelt kanalvalg, der er utroligt effektivt til at vise den visuelle side af en virksomhed. En del modebrands har haft stor succes med at vise bag om scenen, eksempelvis bag om modeshowet.

På mediet ønsker man at skabe en visuel identitet og forhåbentligt ambassadører der hjælper brandet. Mediet kan desuden skabe god kontakt til kunder.

I 2015 blev det muligt at annoncere på Instagram via Facebook.

Instagram er et visuelt socialt medie baseret på foto og video. Brugerne kan tage/uploade et billede/video, tilføje et stemningsfilter samt beskrivende tekst og hashtags. Dette billede kan  deles med netværket eller direkte til følgere. til deling, samt dele det på Instagram eller en række andre sociale netværkstjenester. Man kan følge personer på Instagram og søge i Hashtags for at se flere indlæg.

Det er en reel overvægt af kvinder der bruger Instagram med 690.000 konti, hvor mændene har 530.000 konti.

128-snapchat Snapchat

Snapchat 890.000 månedlige brugere (18%)

Snapchat appellerer til unge mennesker, hvorfor virksomheder med denne målgruppe med fordel kan være på Snapchat som kanalvalg og fange dem i øjeblikket. Der er mulighed for at sende budskaber direkte til målgruppen eksempelvis med en rabatkupon til følgerne på snapchat hvorved der opnås en form for eksklusivitet.

Snapchat er et socialt medier, hvor du har mulighed for at sende videoer, billeder og beskeder til hinanden. Billedet eller videoen, som kan tilføjes tekst og tegning, forsvinder efter et antal sekunder og destruerer sig selv(heraf navnet ”snap”). My story er en slags væg der er aktiv i 24 timer i stedet for de få sekunder.

Snapchat bruges til reaktion/sjov/underholdning/umiddelbar kommunikation/” no strings attached” og med lave barrierer for deling kan budskabet nå langt.

Mediet er fordelt på unge særligt mellem 12-19 år samt 20-29 år.

twitter Twitter

300.000 danske konti, men kun 70.000 er aktive konti.

Virksomheden kan med fordel benytte mediet som kanalvalg til at gå aktivt ind i debatter og kommentere på nyheder samt politik.

Twitter er et socialt medie, hvor man deler en opdatering i form af 140 tegn i form af tekst, billeder og videoer. For at holde sig under grænsen deles der som oftest tekst og links, men billeder, gif og videoer har vinder efterhånden ind på mediet. Inklusiv i de 140 tegn bruges også hashtags(#) for at samle emnerne. Er du jobsøgende kan du bruge Twitter ved at søge på eksempelvis #dkjob. Twitter er stedet for politikere, medier og meningsdannere men der er også en del komikere og kendte, som bruger Twitter.

Mediet har ikke fået et folkeligt gennembrud i Danmark, men er ganske populært til second screening i forhold til underholdning så et hashtag som #MGP er meget populært. Det er tvivlsomt om mediet rigtigt slår igennem i DK. Det mest populære hashtag er stadig #dkpol der betegner dansk politik.

Twitter er stedet for politikere, medier og meningsdannere men der er også en del komikere og kendte, som bruger Twitter.

Kun 4% af antallet af brugere bruger Twitter dagligt!

128-pinterest Pinterest

Ca. 300.000 danske Pinterest pinnere og 240.000 månedlige brugere.

Virksomheder kan bruge Pinterest som kanalvalg til at skabe et visuelt univers, hvor produktbilleder er en del af disse historien. For tøj brands er det en god måde at finde inspiration men også at dele egne design. Brugen af mediet i Dk er dog relativt småt, så bør bruges sammenflettet med andre medier.

Pinterest er et visuelt socialt medie med fokus på billeder og video. En bruger organiserer sine billeder i ”boards”(opslagstavler). Brugere kan dele, like eller kommentere på Pins, som inspirerer eller repræsentere interesser. Du kan følge andre personer, du finder interessante, og deres ’pins’ vil således dukke op i dit feed. Man kan også lave private boards man kan dele med dem man øsker.

Her er det helt klart kvinder der dominierer med en ratio 5:1 mand!

youtube YouTube

2.292.000 månedlige brugere i 2014

YouTube er et kanalvalg, hvor virksomheden kan man oprette en kanal og uploade videoer der informerer, instruerer og underholder, hvorved man kan potentielt nå ud til en stor målgruppe uden store omkostninger. Mediet kan bruges til at skabe opmærksomhed omkring brandet.

 

Annoncering i form af videoer vurderes på lige fod med andre visuelle medier.

YouTube er en populær websted, hvor brugere kan se og uploade videoklip, herunder filmklip, musikvideoer, videoblogs, tv-reklamer, serier og meget andet. Brugere af YouTube anvender det ikke med køb for øje, det er efterhånden en kombination af en søgemaskine, et socialt netværk og markedsføringsplatform.

 

Som bruger kan du skabe din egen kanal, dele videoer og tanker med andre, abonnere på andres kanaler samt kommentere på videoer. I din brugerkanal deles alle dine aktiviteter, herunder tanker, videoer og kommentarer til andre videoer samt dine abonnementer på andre kanaler.

17% af de 3-6-årige besøger YouTube dagligt.

37% af de 7-12-årige besøger YouTube dagligt eller næsten dagligt

73% bruger YouTube ugentligt.

Google+ Google+

32% af Danmarks befolkning er på Google+ svarende til  ca. 1.500.000

Virksomheden kan blive oprettet som brand og styrke profilen på Google+. Men Google hænger naturligt sammen med sig selv så når du opretter butikken, opdaterer du samtidig kortet du kan finde i Google eller oplyser åbningstider som kan informere og hjælpe den der søger på Google.

Mediet kan bruges til at skabe opmærksomhed omkring brandet og styrke den generelle Google profil.

Google+ er Googles forsøg på at tage kampen op mod Facebook og Twitter om brugerne af sociale netværk.

Google+ er som socialt medie ikke rigtigt fanget an i Danmark. Til gengæld bruges det til både vidensdeling, personlig branding og så kan SEO vinklen nok heller ikke udelades.

Der er en klar overvægt af mænd på ca 7+% af alle brugerne.

I mediets spæde start blev det domineret af IT-folk og webfolk, men idag er der et stort flertal af studerende.